AB LASTİK ETİKETİ

AB LASTİK ETİKETİ NE ANLATIYOR?

Türkiye’de satılan tüm lastikler AB Lastik etiketi yönetmeliği kapsamında olup, zorunlu AB lastik etiketlemesine tabidir. 1 Mayıs 2021’den itibaren geçerli olan yeni AB lastik etiketi, seçilen lastikler hakkında daha kapsamlı bilgi sağlamakla birlikte ağır vasıta araç lastiklerini de kapsar. Üç önemli lastik performans özelliğine dayalı objektif, güvenilir ve karşılaştırılabilir bilgiler sunar. Bu lastik özellikleri; yuvarlanma direnci dolayısıyla yakıt verimliliği, ıslak yol tutuşu ve yuvarlanma gürültüsüdür. Ek piktogramlar, lastiğin şiddetli kar koşullarına uygunluğunu (3PMSF sembolü) ve buzlu yol koşullarında yol tutuşunu gösterir, ancak ikincisi yalnızca binek otomobil lastikleri için geçerlidir. Yeni AB lastik etiketi; binek otomobil, otobüs ve kamyon lastiklerini kapsıyor. Yeni AB lastik etiketleme yönetmeliği hakkında daha fazla bilgi için lütfen resmi AB Komisyonu web sitesini ziyaret edin.


YENİ AB LASTİK ETİKETİ

Yol güvenliği, daha fazla yakıt tasarrufu ve daha düşük CO2 emisyonları hakkında bilinçli kararlar verebilmek adına, AB lastik etiketini ve piktogramlarını bilmek önemlidir. Tasarruflu ve güvenli sürüşün, yol ve hava koşulları ile araç tipi ve sürüş tarzı değişkenlerine bağlı olduğunu lütfen unutmayın. .

LASTİK ETİKETİ DETAYLARI - AB YÖNETMELİK 2020/740

  • QR kod (AB ürün veritabanı olan EPREL’in genel bölümüne doğrudan erişim)
  • Tedarikcinin ticari adı veya markası
  • Lastik tipi tanımlayıcı/ürün numarası
  • Lastik boyutu, yük kapasitesi ve hız indeksi bilgileri
  • Lastik sınıfı
  • Yakıt verimliliği piktogramı ile gösterilen ölçek ve performans sınıfı
  • Islak yol tutuş piktogramı ile gösterilen ölçek ve performans sınıfı
  • Dış yuvarlanma gürültüsü piktogramı ile gösterilen değer (dB cinsinden ifade edilerek en yakın tam sayıya yuvarlanır) ve performans sınıfı (A-B-C) olarak gösterilir.
  • Karda tutuş özelliği piktogramı
  • Buzda tutuş özelliği piktogramı
  • 11 Bu Yönetmeliğin seri numarası “2020/740”

AB Lastik Etiketi nasıl okunur?

Lastik etiketlemesi, bir lastiğin performansının aşağıdaki üç temel yönü hakkında bilgi sağlayan, anlaşılması kolay piktogramlara sahiptir:

Yakıt Verimliliği

Lastiğin yuvarlanma direncine bağlı olarak yakıt verimliliği A sınıfından (en iyi yakıt ekonomisini gösterir), E sınıfına kadar değişir. Yakıt tüketimi ekonomik ve ekolojik açıdan önemli bir rol oynar. Bunun nedeni, düşük yakıt tüketiminin aracın ve özellikle ağır vasıta araçlarının karbon ayak izini olumlu yönde etkilemesidir..

Islak Zemin

Islak yol tutuş etiketi, ıslak zeminde frenleme sırasında lastiğin sağladığı yol tutuş performansını gösterir. Bilgiler, AB lastik etiketinin sağ üst köşesinde sunulur. Etiket, bir lastik ve su damlaları piktogramı altında lastik derecesini (A‘dan E‘ye) görüntüler.

Ses Emisyonu

Lastiğin oluşturduğu ses emisyonları desibel cinsinden gösterilir. A dereceli lastikler geçerli sınırın 3 dB veya daha fazla altında olduğunu; B sınıfı lastikler, belirlenen sınırlar aralığında olduğunu, C sınıfı lastikler ise belirlenen sınırların altında olduğunu ifade eder.



Kar ve Buz Tutuşu

Zorlu kış koşullarına uygun lastikler, yan duvarda üç tepeli dağ kar tanesi piktogramı ile gösterir. Buzlu yüzeyler için üretilen Nordik tip kış lastikleri yeni bir buz piktogramına sahiptir (yalnızca C1 sınıfı araçlar). Buzlu yol koşullarında yol tutuşu piktogramı, tanımlanmış bir buzlu zeminde yol tutuşu testi ile onaylanan olağanüstü buz performansına sahip kış lastikleri için gösterilecektir. Bu lastikler özellikle buzla ve yoğun karla kaplı yol yüzeyleri için tasarlanmıştır ve yalnızca çok şiddetli iklim koşullarında kullanılmalıdır. Buzlu yol koşullarında yol tutuş piktogramına sahip lastiklerin, daha az şiddetli iklim koşullarında (örn. ıslak koşullar veya daha sıcak kış sıcaklıkları) kullanılması, özellikle ıslak zeminde yol tutuşu ve aşınma açısından optimal olmayan performansa neden olabilir.

Yuvarlanma direnci yakıt verimliliği ile nasıl bağlantılıdır?

  • Lastikler, viraj alırken esneyerek enerji kaybına neden olur. Lastiklerin yuvarlanma direnci ile kaybedilen enerji miktarı doğru orantılıdır
  • Düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler, enerji verimliliği açısından en ideal olanlardır. Düşük yuvarlanma direncine sahip lastikler ile aracı hareket ettirmek için daha az güç ve dolayısıyla daha az yakıt gerektiği anlamına gelir.
  • Lastikler, bir aracın yakıt tüketiminin %20 ila %30'unu karşılayabildiğinden, enerji açısından verimli yeni lastiklerin seçilmesi, doğrudan yakıt maliyeti tasarrufu sağlayacaktır.

Yol Güvenliği ve Yakıt Verimliliği İp Uçları

Gelişmiş yakıt verimliliği ve daha fazla yol güvenliği için aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurun

  • Ekonomik sürüş yakıt tüketimini önemli ölçüde azaltabilir.
  • Yakıt verimliliğini ve ıslak yol tutuşunu optimize etmek için lastik basıncının düzenli olarak kontrol edilmesi gerekir.
  • Durma (fren) mesafelerine daima uyulmalıdır.
  • Çevreye duyarlı sürüş, yakıt tüketimini önemli ölçüde azaltabilir.
  • Lastik basınçlarınızı düzenli olarak kontrol edin; düşük basınç yakıt tüketimini artırır ve fren performansını etkiler.
  • Daima öndeki araçla aranızda güvenli bir mesafe bırakın.
  • Lastiklerde, özellikle ön lastiklerin kenarlarında düzensiz aşınma belirtileri olup olmadığını kontrol edin.
  • Düzensiz aşınma, yakıt tüketimini artırabilecek ve lastiklerinizin daha hızlı aşınmasına neden olabilecek bir
  • takip veya süspansiyon sorununa işaret edebilir.
  • Ani hızlanma ve yavaşlamadan kaçının; bu hem yakıt tüketimini hem de lastik aşınmasını artırır.
  • Araç üreticisinin bakım önerilerine uyun.
  • Ekstra ağırlık yakıt tüketimini artırır; gerekli olmayan öğeleri arabanızdan düzenli olarak temizleyin.


Resmi Gazete’de yayınlanan yönetmeliğe buradan ulaşabilir ve detaylı inceleyebilirsiniz.

* Yeni lastik etiketleme sistemi hakkında daha fazla bilgi için resmi Avrupa Komisyonu web sitesini ziyaret edebilirsiniz